Hitta rätt golfklubb

Förbättra din statistik – träna under press

11 aug 2022

Träna under press för att förbättra din statistik. Följande finns fyra övningar som sätter press på dig under din träning. Förhoppningsvis ser du förbättring efter varje gång du genomför övningarna, stärker ditt självförtroende till när du tar dig ut på banan och ser resultat i din score samt statistik.

 

Övning 1: “Din Mentala Fairway”, öka antalet fairwayträffar
Övning 2: “Klockan”, bli stensäker på korta puttar
Övning 3: “Stegen”, träna längdkänsla på långa puttar
Övning 4: Chiptävling

 

1.“Din Mentala Fairway”, öka antalet fairwayträffar

Var: drivingrange.
Utrustning: rangebollar och driver.
Hur: värm upp som vanligt innan övningen. Ta sedan fram din driver. Måla upp en ”mental fairway” i ditt huvud, t ex mellan två flaggor eller skyltar som finns ute på rangen. Slå 10 bollar och se hur många bollar som träffar din mentala fairway.

Målet är att träffa fairway så många gånger som möjligt. Vill du öka svårighetsgraden kan du öka antalet bollar eller gör din ”mentala fairway” lite smalare.

Syftet är att träna under press på rangen men också försöka förstå vilka slag som faktiskt är ok slag som kan resultera i en fairwayträff (en drive som går 10–20 meter vänster kan fortfarande vara en ok drive, dvs fairwayträff).

2. “Klockan”, bli stensäker på korta puttar.

Var: puttinggreen
Utrustning: en boll, fyra peggar och din putter.
Hur: välj ut ett hål (ett med mycket lutning blir svårare och ett med mindre lutning blir enklare) och placera peggarna en halv klubblängd ut från hålet i vardera riktigt.

Börja med att putta från pegg nummer ett, om du sätter den får du gå vidare till pegg nummer två. Sätter du den andra går du vidare till den tredje och så vidare. Du får bara en chans per pegg, missar du får du börja om. När du satt alla fyra puttar fortsätter du vidare till pegg nummer ett igen men först du flyttar ut varje pegg ett putterhuvud längre bort från hålet, ca 10 cm. För varje varv du klarar av blir puttarna längre och längre eftersom du flyttar bak peggarna med ett klubbhuvud. Välj själv om du måste börja om helt från början eller om det räcker med att börja om på nuvarande varv.

Målet är att sätta så många puttar som möjligt i rad. Till nästa gång kan du har som mål att slå ditt tidigare försök.

Syftet är att träna på korta puttar under press.

 

3. “Stegen”, träna längdkänsla på långa puttar

Var: puttinggreen
Utrustning: tio bollar (till att börja med), tre peggar och din putter.
Hur: Sätt ner en pegg någonstans på greenen (gul pegg på bilden), den blir din startpunkt eller ”tee”. Från startpunkten stegar du upp fem meter och sätter ner din andra pegg (röd pegg). Sedan stegar du en meter till i samma riktning och sätter ner din tredje pegg (blå pegg). Längderna går att variera beroende på vilken svårighetsgrad du vill ha, t ex fyra meter istället för fem och två meter istället för en.

Ställ dig vid startpunkten med dina bollar och putter. Du ska nu putta din första boll så nära den röda peggen som möjligt (men inte för kort!). Putta sedan nästa boll så nära din första boll som möjligt (men inte för kort!). Putta sedan nästa boll så nära boll två (men inte för kort!). Och så vidare…

Målet är att putta så många bollar som möjligt inom röd och blå pegg, men varje boll måste vara längre än den tidigare. Om du puttar kort om röd pegg, kort om den tidigare slagna bollen eller längre än blå pegg är övningen slut. Räkna hur många bollar du fick in mellan röd och blå pegg. Starta om och försök slå det antalet! Fortsätt så länge du har lust.

Syftet är att träna längdkänsla under press.

 

 

4. Chiptävling

Var: chippinggreen
Utrustning: varsin klubba och boll.
Hur: välj ett hål i taget att chippa till, turas om att välja hål. Alla deltagare chippar till hålet. Den deltagare som hamnar närmast hål får två poäng, näst närmst får ett poäng och de som är längst ifrån får noll poäng. Är ni endast två spelare spelar ni om ett och två poäng. Sätter någon sitt slag i hål får den fem poäng! Först till 21 poäng vinner.

Du kan även spela mot dig själv men bestämmer då i förväg hur många hål som du ska spela, t ex 9 eller 18 hål. Du får poäng baserat på hur långt ifrån hålet du hamnar. Inom en klubblängd får du två poäng, inom två klubblängder ett poäng och utanför tre klubblängder noll poäng. Sätter du slaget i hål får du fem poäng! När du spelat dina hål summerar du poängen och noterar ner det. Nästa gång du övar försöker du få fler poäng!

 

 

Felrapportering, idéer och omdömen

Upptäcker du ett fel i appen är vi tacksamma om du meddelar oss. Har du idéer kring något du tycker saknas i appen eller bara vill vädra dina åsikter är du alltid välkommen att höra av dig via vår supportsida. Självklart hittar du oss även på Facebook eller Instagram, @caddeegolf. På Mina Sidor kan du redigera dina inställningar, ändra lösenord, se tidigare ronder och eclectic samt uppgradera till Premium.